Jak urządzić pokój
dziecka?
Pokój dziecka powinien cechować się prostotą, porządkiem i pięknem. Dzięki
nim maluch będzie czół się bezpiecznie i wygodnie w swoim świecie.
Powtarzalność pewnych czynności podczas dnia, nosi w sobie znamiona „innego
porządku” należącego do planu dnia. Mam tutaj na myśli tzw. rytuał dnia
polegający m. in. na wykonywaniu tych samych czynności w konkretnym czasie i
miejscu. Np. mycie zębów po posiłkach, sprzątanie po zabawie, czytanie bajki
przed zaśnięciem. Tak rozumiany porządek pomoże Twojemu dziecku w kształtowaniu
się poczucia estetyki, wrażliwości na piękno a wreszcie będzie kształtować
osobowość oraz charakter Twojej pociechy.
Kiedy mamy uporządkowaną przestrzeń wokół siebie, łatwiej nam podejmować
decyzje, planować. Przede wszystkim, to co uporządkowane, logiczne, znane należy
do „oswojonej przestrzeni”.” Znana przestrzeń” jest bezpieczna. Dziecko od
najmłodszych lat powinno być świadome, że przez swoje działania wpływa na tą „przestrzeń”.
Dlatego warto angażować malca do pomagania w prostych czynnościach domowych do
których m.in. zalicza się sprzątanie. Ważnym jest, aby młody właściciel pokoju
czuł się jego posiadaczem, w tym celu możemy kupić kolorowe literki i powiesić
napis na ścianie np. „Julka” w domyśle wiemy, że chodzi o to, że ten pokój
należy do dziewczynki o imieniu Julka. Kiedy już uświadomiliśmy dziecko o tym,
że ten pokój należy do niego, warto zadbać o to aby ta przestrzeń była funkcjonalna,
bezpieczna, prosta w formie. Aby wszystko mogło mieć swoje miejsce należy zadbać
o meble odpowiadające potrzebom Twojej pociechy. A więc mam tu na myśli
odpowiednią wysokość szafek, komód czy regałów. Aby bez potrzeby niebezpiecznego
wspinania się na stołki czy krzesła, dziecko mogło samodzielnie sięgnąć do
najwyższej półki. Zadbajmy o to aby uchwyty od mebli nie stanowiły dodatkowego
niebezpieczeństwa w trakcie zabawy. Wiele firm produkuje meble, które nie
posiadają wystających uchwytów. Zamiast tego ich meble zostały wyposażone w otwory
np. w kształcie gwiazdy czy serca, służące do otwierania drzwi lub szuflad.
Pomocne podczas sprzątania okażą się poręczne kosze na zabawki, pufy w których
można schować mnóstwo rzeczy oraz rozmaite półki .
Organizując przestrzeń pokoju Twojej pociechy należy pamiętać aby wyznaczyć trzy
miejsca: do zabawy, do odpoczynku i do nauki.
Miejsce do zabawy powinno być tak urządzone aby nie zagrażało
bezpieczeństwu. Żywe kolory dostarczą wiele bodźców do zabawy. W kąciku do
zabawy przydałaby się tablica do pisania czy rysowania. Przydałby się również miękki, kolorowy dywan,
inspirujący do aktywności fizycznej oraz umysłowej. W naszym sklepie mamy spory
wybór w zależności od preferencji i zainteresowań dziecka. Np. dywan „Ulica”
marki IVI – dzięki niemu Twoje dziecko
może uczyć się zasad funkcjonowania ruchu drogowego. Dywan Designers
Guild „Around The World” ilustrujący mapę świata z pewnością zaciekawi żądnych
przygód małych odkrywców.
Nudne klasyczne krzesła możesz zastąpił bezpiecznymi,
wielofunkcyjnymi pufami m.in. takich Marek jak Haba lub Small World, które
można wykorzystywać do leżenia, siedzenia oraz zabawy. Np. mogą się stać wyspami
na oceanie lub pieczarą, którą zamieszkuje groźny smok. Oczywiście nawet miękki
kosz na zabawki firmy Tree House może stać się przedmiotem do zabawy, można
próbować do niego trafiać piłkami z różnych odległości.
Dywan "Around The World"
dywan „Ulica” marki IVI
pufy z linii HCA marki SMALL WORLD
pufy różany ogród marki HABA
pufy marki HABA
W miejscu przeznaczonym
na odpoczynek ustaw wygodny fotel. Proponuję aby było to miejsce w obrębie łóżka do
spania, gdzie czytasz Twojej córce lub synowi bajki przed zaśnięciem. Fotel
przyda się zarówno dziecku jak i Tobie, kiedy będziesz gościła w pokoju Twojego
dziecka. Przestrzeń ta może być oddzielona od reszty za pomocą parawanu lub
zasłony , sprawdzi się również łóżko z baldachimem. Oprócz łóżka do spania i
fotela do wypoczynku, zadbaj o to aby w strefie wypoczynku umieścić nocny
stolik z lampką lub oświetleniem naściennym w postaci kinkietu. Pamiętaj, że
dzieci boją się ciemności więc łagodne oświetlenie, z funkcjonalnym włącznikiem
w zasięgu ręki uspokoi Twoją pociechę, kiedy w środku nocy będzie potrzebowała pójść
do łazienki lub zbudzi ją zły sen. W miejscu wypoczynku sprawdzą się kolory
mniej absorbujące uwagę, polecamy jasne, pastelowe barwy oraz kolory
sprzyjające odpoczynkowi.
Kinkiet w kształcie ryby marki HABA
Miejsce do nauki powinno
być tak zorganizowane aby dobrać odpowiednie meble do wzrostu i potrzeb małego ucznia.
Kupując biurko powinniśmy
zwrócić uwagę na szerokość blatu, możliwość regulacji wysokości, funkcjonalne i
podręczne rozmieszczenie szuflad w obrębie tegoż mebla. Jeśli na biurku ma się
znajdować komputer jego blat powinien być szeroki na 70 cm i długi na min. 140
cm. Na biurku powinny zmieścić się pojemniki na kredki, długopisy – podstawowe przybory,
tak aby były w zasięgu ręki bez konieczności chowania ich do szuflad w trakcie
pracy. Jeżeli mamy możliwość umieszczenia biurka w sąsiedztwie okna, zróbmy
tak. Ponieważ światło dzienne jest najlepsze do pracy. Ponadto lekko uchylone
okno dostarczy Świerzego powietrza niezwykle istotnego do pobudzenia pracy
mózgu, który jest zmęczony. Pamiętajmy o tym aby światło zza okna padało w taki
sposób by nie rzucało cienia w miejscu, gzie piszemy lub rysujemy. W przypadku
osób praworęcznych światło powinno padać z lewej strony. Jeśli na biurku stoi
komputer powinien być tak ustawiony względem oświetlenia naturalnego oraz
sztucznego (lampki) aby nie odbijał światła co bardzo męczy oczy i utrudnia
czytanie. Twarz siedzącego przed monitorem powinna znajdować się w odległości
około 75 cm.
Kupując lampkę na biurko
pamiętajmy, że światło używane podczas czytania powinno być lekko rozproszone,
nie zapominajmy, o tym, że w trakcie nauki powinniśmy używać zarówno
oświetlenia centralnego jak i punktowego w postaci lampki. Ponieważ oko męczy
się kiedy jest poddawane kontrastom polegającym na patrzeniu w miejsca ciemne a
potem oświetlone i na odwrót. Lampka na biurko powinna mieć możliwość regulacji
jej wysokości oraz kąta padania światłą na powierzchnię blatu. Optymalną
wysokością źródła światłą do pracy jest ok. 40 do 30 cm od blatu stołu czy
biurka. Lampka powinna dokładnie oświetlać przestrzeń w której pracujemy (około
40 do 50% powierzchni biurka) ale nie powinna świecić na twarz pochylonego
ucznia.
Wybierając krzesło do biurka
zwróćmy uwagę na to czy posiada regulację wysokości siedziska oraz oparcia? Czy
siedzisko jest na tyle głębokie aby kończyło się w tym miejscu, gdzie znajduje
się zagięcie nóg na wysokości kolan ? Czy
krzesło/fotel jest odpowiednio wygodny, wyprofilowany?
Prawidłowa postawa przy
biurku to taka, kiedy nasz kręgosłup a dokładnie odcinek lędźwiowy jest podparty
pod kątem 90˚C do siedziska. Nogi uginają się (na zakończeniu siedziska) w
kolanach pod kątem 90˚C. Stopy dotykają podłogi lub spoczywają na podnóżku pod
kątem 90˚C. Ręce ułożone, tak aby łokcie były na takiej samej wysokości na
jakiej zaczyna się blat biurka.
Oświetlenie pokoju dziecięcego
Aby pokój dziecka był dobrze i funkcjonalnie oświetlony, należy zastanowić się nad codziennymi czynnościami Twojej pociechy, zamieszkującej pokój. Dlatego istotna jest informacja odpowiadająca na podstawowe 3 pytania. Jakie funkcje powinno pełnić oświetlenie? W jakim wieku jest dziecko dla którego urządzamy pokój? Jakie upodobania posiada właściciel pokoju? Pomoże nam to określić motyw przewodni cechujący cały wystrój oraz ułatwi nam dobór pożądanych akcesoriów czy różnego rodzaju tekstyliów.
Haba, lampa wisząca |
Haba, lampa wisząca |
Pokój powinien posiadać oświetlenie centralne (żyrandol, plafon). Dobrze kiedy posiada on włącznik z regulacją natężenia światła, dzięki któremu w zależności od pory dnia i wykonywanych czynności, będzie można dobrać odpowiednie oświetlenie. Do oświetlenia ogólnego dobrze nadają się żarówki "mleczne", ponieważ rozpraszają światło.
Haba, kinkiet |
Haba, kinkiet |
Kolejną formą oświetlenia jest kinkiet, mocowany na ścianie najczęściej w pobliżu łóżka – daje on słabe, rozproszone światło, najczęściej rozświetlające półmrok. Kinkiet powinien posiadać włącznik i wyłącznik umiejscowiony na kablu w zasięgu ręki dziecka, które w prosty i intuicyjny sposób, z leżącej pozycji, będzie mogło włączyć światło w razie potrzeby. Kinkiety m.in. sprawdzają się w sytuacji, kiedy dziecko boi się zasypiać w ciemnościach lub gdy w nocy wstaje aby pójść do łazienki.
Następną formą oświetlenia są lampki nocne w odróżnieniu od tych używanych do oświetlenia biurka, powinny dawać miękkie i słabe światło. Lampki nocne z reguły umieszczane są na nocnych stolikach lub szafkach znajdujących się na wyciągnięcie ręki w pobliżu łóżka. Kiedy dziecko ma problem z zasypianiem lub cierpi na ADHD (nadpobudliwość psychoruchową) czy bezsenność dobrze jest umieścić ruchomą lampkę nocną w zasięgu jego wzroku. Może to być np. lampka-akwarium, w której dwa walce obracają się w przeciwnym kierunku co w efekcie daje wrażenie płynięcia rybek. Do lampek i kinkietów lepiej wybrać energooszczędne źródło światła, które nie nagrzewa się tak mocno jak zwykła żarówka. Należy również pamiętać o tym, że do wypoczynku, gry i zabawy najlepiej stosować świetlówki o ciepłych barwach światła (2700 - 3000 K). Wskaźnik oddawania kolorów do takich celów, przy ciepłej barwie światła, wystarcza rzędu 60-80%.
Haba, lampka nocna |
Haba, lampka nocna |
Kiedy pokój zamieszkuje uczeń należy skupić się na odpowiednim dobraniu oświetlenia jego miejsca pracy – biurka. Lampa na biurko powinna służyć jako oświetlenie dodatkowe. Światło w przypadku praworęcznego dziecka powinno padać z lewej strony, tak aby nie tworzyło cienia i właściwie oświetlało miejsce do pracy. Z tego samego powodu nie powinno się umieszczać oświetlenia, które będzie rzucało promień zza pleców dziecka. Lampka powinna mieć długie, dające się łatwo regulować ramię. Lampka powinna być wyposażona w nieprzezroczysty abażur, tak aby światło nie ulegało rozproszeniu. Najlepiej aby blat był jasny i matowy, śliskie powierzchnie odbijają światło przez co męczą wzrok. Jeżeli na biurku znajduje się monitor komputera, najlepiej aby stał tyłem lub bokiem do źródła światła aby nie odbijało się ono wówczas od powierzchni ekranu i nie męczyło niepotrzebnie wzroku. Źródło światła powinno być umiejscowione na wysokości ok. 35 cm nad płaszczyzną biurka, w odległości ok. 40 cm począwszy od krawędzi biurka, a skończywszy na zasadniczym miejscu pracy. Promień światła powinien oświetlać całą centralną część biurka. Należy pamiętać, że wzrok bardziej się męczy kiedy napotyka na duże kontrasty świetlne, dlatego lampka na biurko nie powinna być jedynym rodzajem oświetlenia używanym podczas nauki! Do pracy i czytania powinno się stosować świetlówki o chłodnej barwie światła (4000 - 6500 K) i wskaźniku oddawania kolorów ponad 80%. Najbardziej zbliżone do światła dziennego jest światło halogenowe. Żarówki o chłodniejszej temperaturze barwowej są korzystniejsze do pracy, ponieważ stymuluje do pracy, pobudza i nie męczy wzroku. Światło ciepłe natomiast obniża koncentrację, sprzyja rozluźnieniu i usypianiu.
Haba, lampka biurkowa |
Haba, lampka biurkowa |
Kolory i wzory w pokoju dziecka czyli tapeta w roli głównej
Tapety od pewnego czasu przeżywają swój renesans - bogactwo rodzajów, wzorów i barw otwiera wiele możliwości aranżacji choć czasem może przyprawić o zawrót głowy. Nie dotyczy to jedynie produktów dedykowanych dla dorosłych. Podobne zjawisko obserwujemy także w przypadku tapet przeznaczonych do dziecięcych pokojów. Producenci tworzą specjalne kolekcje dla najmłodszych, które zachwycają pomysłowymi wzorami dopasowanymi do zainteresowań i wieku.
Przy wyborze tapety do pokoju naszej pociechy, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, takich jak przeznaczenie produktu, motyw oraz kolorystyka. Decyzja dotycząca rodzaju tworzywa z jakiego wykonana jest tapeta w pewnej mierze zależy od indywidualnego podejścia. Tapety papierowe w większości przypadków kuszą korzystną ceną jednak należy mieć świadomość, że są one najmniej trwałe i odporne na dziecięce zabawy. Sprawdzą się w przypadku kiedy zamierzamy bardzo często zmieniać aranżację pomieszczenia. Jeżeli jednak zależy nam na produkcie dostosowanym do aktywności i trybu życia najmłodszych, warto przyjrzeć się tapetom wykonanym na podłożu winylowym czy lateksowym. Ich głównym atutem jest możliwość zmywania śladów i ubrudzeń (odporne na wodę) oraz duża trwałość. Warto też wspomnieć, że istnieją na rynku tapety, których odporność na ogień jest wysoka, dlatego warto się zastanowić o wszystkich naszych potrzebach, aspektach i możliwościach wyboru - zanim go dokonamy. Wśród producentów tego typu tapet na uwagę zasługuje holenderska firma Eijffinger, a dokładnie kolekcja Hits for Kids. Wspomniana wyżej jakość i trwałość tapet stanowi ich niewątpliwą, ale nie jedyną zaletę. Motywy oraz kolorystyka, pojawiające się na tapetach zostały świetnie dopasowane do wieku i upodobań dzieci, dzięki czemu każdy milusiński znajdzie coś dla siebie.
Modne kolory i wzory przeznaczone do pokojów dziecięcych ożywią pomieszczenie i pomogą stworzyć młodzieżowy klimat.
kolekcja Hits for Kids
Łączenie wzorów i barw nie jest trudne ponieważ do
każdej tapety dopasowany został odpowiedni border, dzięki czemu nie grozi nam
stylistyczna pomyłka.
kolekcja Hits for Kids
Coś dla miłośników Rocka!Taka tapeta nada wnętrzu
klimat i styl odpowiedni dla młodego fana muzyki.
kolekcja Hits for Kids
Delikatne wzory i pastelowa kolorystyka pięknie
komponują się z jasnymi meblami. W sam raz dla młodej elegantki.
kolekcja Hits for Kids
Wśród różnorodności motywów i stylów nie mogło
zabraknąć piłki nożnej. Każdy młodzieniec, który interesuje się footballem,
świetnie odnajdzie się w tak urządzonym pokoju.
kolekcja Hits for Kids
Jak stworzyć ogród w
domu? Firma Eijffinger posiada w swojej ofercie tapety, które pozwolą odmienić
pokój naszej pociechy. Motyw drzewa nie tylko bajecznie wygląda ale także
optycznie powiększa przestrzeń, nadając jej nowy wymiar.
kolekcja Hits for Kids
Jak wybrać odpowiednią kołdrę?
Jakość snu jest bardzo ważna, ponieważ sposób w jaki odpoczywamy w nocy
owocuje naszą efektywnością oraz samopoczuciem w czasie dnia. Dlatego
stwierdzamy, że przysłowie „Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz.” – jest
zasadne w omawianym przez nas temacie.
Czym kierować się przy doborze kołdry?
1) Masą ciała. Ludzie szczuplejsi na ogół potrzebują
wyższej izolacji ciepła, dlatego poleca się im cieplejsze kołdry. Natomiast
ludzie o większej tuszy z reguły będą się czuli optymalnie pod kołdrą lżejszą.
2) Temperatura panująca w sypialni. Im wyższą
temperaturę utrzymujemy w sypialni, tym lżejsza powinna być kołdra pod która
śpimy. I na odwrót. Najbardziej odpowiednia temperatura pomieszczeń w których
śpimy to 14˚C- 18˚C. Natomiast wilgotność powietrza podczas snu, powinna być
utrzymana na poziomie 40-60%.
3) Wymiary łóżka na którym śpimy. Kołdra
nie powinna być mniejsza niż powierzchnia materaca, ewentualnie jej brzegi mogą
wystawać poza materac.
4) Czy śpimy sami czy we dwoje? Nawet kiedy
śpimy na tak zwanym łóżku małżeńskim polecamy zakupienie dwóch oddzielnych
kołder, zapobiega się wtedy zabieraniu kołdry przez współtowarzysza snu.
5) Czy mamy tendencję do nadmiernego pocenia się
podczas snu? Jeśli tak warto zastanowić się nad kołdrami wykonanymi z wełny lub
gęsiego puchu.
Owcze runo ma nie tylko doskonałe właściwości izolacyjne i wentylacyjne,
wchłania także pot. Dzięki lanolinie, chroni włókno przed wnikaniem
drobnoustrojów, zabrudzeniem, ponadto zawarta w włóknie lanolina - ułatwia
czyszczenie. Taka kołdra nie przyciąga kurzu – pożywki dla roztoczy, dlatego
zaleca się ją alergikom. Należy pamiętać, że kołdry z wełny i pierza
wymagają częstego wietrzenia. Wełna posiada także dobroczynne właściwości
zdrowotne, pomaga przy takich dolegliwościach jak: choroby reumatyczne,
zaburzenia krążenia, łagodzi bóle pourazowe i nerwobóle oraz bóle stawów.
Wypełnienie kołdry w postaci gęsiego puchu zalecane jest
dla osób, które nadmiernie się pocą podczas snu ale również cierpią na
dolegliwości reumatyczne. Puch pochłania wilgoć, nie tracąc przy tym swoich
grzewczych właściwości. Pościel z puchu należy często wietrzyć, najlepiej na
strychu w miejscu przewiewnym i osłoniętym od działania promieni słonecznych.
Nie wolno również kołder puchowych wietrzyć na mrozie oraz w czasie deszczu!
Taką kołdrę należy często strzepywać tak aby nie dopuścić do zbijania się
puchu. Kołdra powinna być przeszyta w kwadraty, romby lub inne figury
geometryczne. Dzięki temu powinny powstać osobne komory o powierzchni nie
większej niż 25 cm. Przeszycia te zapobiegają przemieszczaniu się wsypu kołdry
i zbieganiem się wsypu do jednego rogu.
Innym syntetycznym materiałem o właściwościach
higroskopijnych jest TENCEL. Włókno to powstało z celulozy drzewnej
– najczęściej bukowej. Materiał w 100% biodegradowalny. Przeznaczony także dla
alergików. Włókno TENCEL jest bardzo chłonne – absorbuje wilgoć odprowadzając
ja na zewnątrz by tym samym nie dopuścić do przegrzania organizmu. Ponadto
włókno TENCEL jest, sprężyste, lekkie. Tkanina wykonana z TENCEL jest delikatna
jak jedwab, mocna jak poliester, chłodna jak len, ciepła jak wełna i posiada
większą chłonność od bawełny.
4) Czy jesteśmy alergikami? Jeśli tak, ważną informacją jest
odpowiedź na pytanie: na jakiego rodzaju alergię cierpimy. Niektórzy bowiem nie
mogą spać pod wełnianą kołdrą, którą wcześniej zalecaliśmy dla alergików. Wtedy
pozostaje nam zakup kołdry syntetycznej, którą będzie można prać w wysokiej
temperaturze 90˚C, ponieważ wtedy zabijane są roztocza. Kołdry z włókna
syntetycznego posiadają konkurencyjna cenę, można je wielokrotnie prać, są
produktami trwałymi i łatwymi w utrzymaniu czystości, są odporne na długotrwałe
użytkowanie, są miękkie, puszyste i sprężyste, posiadają wysoką izolacje
termiczną, nie powoduja reakcji alergicznych. Najczęściej stosowanymi
wypełnieniami w syntetycznych poduszkach są 1) włókniny 2) granulki poliestrowe
oraz silikonowe.
5) Na jaki okres kołdra ma nam posłużyć? W zależności od właściwości
grzewczych oraz stopnia wypełnienia kołdry dzielimy na 4 kategorie:
v Kołdra letnia, z małą ilością
wypełnienia, zalecana dla osób preferujących lekkie okrycie i śpiących w bardzo
ciepłych pomieszczeniach.
v Kołdra
całoroczna, uniwersalna, w całości jest przepikowana – między materiałami pokrycia
znajduje się przeszyte wypełnienie.
v Kołdra DUO, określana mianem
zimowej lub podwójnej. Składa się z dwóch połączonych na stałe (zszytych)
–wypełnień, rozdzielonych powietrzną komorą. Posiada lepszą od normalnej kołdry
izolację cieplną.
v Kołdra cztery pory
roku, składa się z dwóch odrębnych(rozpinanych) kołder różnej grubości,
mogą być one użytkowane razem lub osobno. Cieńsza kołdra może być używana w
letniej porze. Grubsza natomiast w okresie przejściowym wiosennym i jesiennym.
Kiedy zepniemy obie kołdry otrzymamy bardzo ciepłą, zimową kołdrę, która
posiada dodatkowy izolator w postaci poduszki powietrza umieszczonej pomiędzy
obiema warstwami.
Dobór poduszki i materaca
Dobór poduszki i materaca
Zasadą jest, że osoby o węższych ramionach potrzebują poduszkę niższą niż osoby o szerokich ramionach. Najkorzystniej dla kręgosłupa jest wybierać poduszki o rozmiarach 50x70 cm lub 40x80 cm, ponieważ taka wielkość pozwala na odpowiednie podparcie kręgosłupa. Przy większych rozmiarach poduszek kładziemy na nich także ramiona, co w efekcie powoduje wykrzywienie kręgosłupa i poranne bóle w karku. Na właściwie dobranej poduszce powinna leżeć tylko głowa wraz z odcinkiem szyjnym, podparta w taki sposób aby cały kręgosłup był prosty jak ma to miejsce na modelu szkieletu, znajdującego się w sali od biologii (zachowując prosty odcinek szyjny kręgosłupa). Poduszkę najlepiej dobrać do szerokości naszego barku.
Poduszki w zależności od tego z jakich surowców zostały wykonane,należy wymieniać częściej niż kołdry t.j. raz na 2-5 lat. Kołdry należy wymieniać co 5-7 lat. Powodem dla którego ta częstotliwość wymiany jest większa, jest fakt, że głowa bardziej się poci podczas snu. Można oczywiście i należy prać pościel ale trzeba pamiętać, że każde kolejne pranie skraca jej żywotność.
Kiedy robisz zakupy poszukaj etykiety informującej o znaku bezpieczeństwa.
Znak OEKO-TEX® potwierdza, że dany produkt został przebadany przez niezależny
instytut badawczy, uzyskując pozytywne wyniki. Produkt został sprawdzony pod
kątem 100 istotnych dla zdrowia parametrów. Tekstylia oznakowane OEKO-TEX®
spełniają wszystkie wymagania humanoekologiczne, są bezpieczne i wolne od
substancji szkodliwych.
Zabawa czyli przygotowanie do życia
Choć zabawa z punktu widzenia
dziecka jest swobodną, spontaniczną i nie służy zupełnie niczemu, to okazuje
się, że pełni ona o wiele bardziej poważniejszą funkcję, niż można by na jej
temat sądzić! Proces zabawy wpływa bowiem na rozwój dziecka, ponieważ dzięki
niej aktywowany jest układ motoryczny, inteligencja, emocjonalność oraz
logiczne myślenie. Dzięki zabawie dziecko uczy się: spostrzegać, zapamiętywać,
wyciągać wnioski, zapoznaje się z pojęciami, wielkościami, kształtami czy liczbami.
Zabawa skłania do podejmowania takich czynności jak praca oraz aktywność społeczna.
Poprzez zabawę dziecko wypowiada swoje uczucia, pragnienia, dążenia. Dzięki
zabawie następuje poznawanie realnego świata oraz rządzących w nim reguł. Zabawa
usprawnia poszczególne części ciała, pomaga rozwijać fantazję i kształtuje inteligencję
oraz aparat psychiczny jednostki. Podczas pozornego układania klocków dziecko
opanowuje technikę: planowania procesu pracy, racjonalnie wykorzystuje
materiał, uczy się logicznego myślenia oraz jak radzić sobie z niepowodzeniami
i napotkanymi trudnościami, nabiera wytrwałości. Przede wszystkim zabawa daje dziecku możliwość zaspokojenia
naturalnej potrzeby ruchu. Dzięki temu, że podczas zabawy dziecko w swobodny
sposób wyraża siebie, dochodzi do swoistego katharsis
– oczyszczenia, ponieważ rozładowywane są napięcia emocjonalne, dlatego psycholodzy
doceniają jej terapeutyczne walory.
Śmiało możemy stwierdzić, że zabawa jest sposobem
działania prowadzącym do świata dorosłych. Owa aktywność z jaką wiąże się
zabawa, ma istotny wpływ na rozwój: psychomotoryczny, percepcyjny,
intelektualny oraz estetyczny.
Poniżej w tabeli zostały
zaprezentowane etapy rozwoju niemowlęcia z propozycjami zabawek adekwatnych do
wieku dziecka.
Miesiąc
życia
|
Rozwój dziecka
|
Proponowane zabawki
|
1 miesiąc
|
Dziecko widzi niewyraźnie, obraz jest zamazany. Uczy się kontrolować
ruchy głowy, tułowia, rąk i nóg. Niemowlak jest wrażliwy na dźwięk.
|
Pozytywki
Karuzele
Najlepiej niech wisi, dźwięczy, rusza się, gra.
|
2 miesiąc
|
Dziecko potrafi zlokalizować źródło dźwięku oprócz tego wyłaniającego
się zza jego pleców. Rozpoznaje chronologię zdarzeń.
|
Maty edukacyjne
Zabawki z delikatnymi światłami, muzyką – dające się powiesić nad
główą.
|
3 miesiąc
|
Dziecko rozpoznaje rodziców. Widzi następstwa wykonywanych przez
siebie czynności np. że po dotknięciu wydobywa się dźwięk. Opanowuje
umiejętność chwytania.
|
Grające pluszowe zabawki
Grzechotki dające się łatwo trzymać w dłoni na
kółku lub patyku.
|
4 miesiąc
|
Dziecko na widok znajomych osób popiskuje oraz śmieje się.
|
Zabawki o wielu różnorodnych powierzchniach,
fakturach, kolorach – pomogą one wypracować sprawność rączek.
|
5 miesiąc
|
Dziecko widzi już dość wyraźnie kształty i kolory, zauważa istnienie
procesu przyczynowo-skutkowego.
|
Zabawki z lusterkiem
Zabawki, które trzeba poruszyć by zaczęły grać
|
6 miesiąc
|
Dziecko ćwiczy umiejętności koordynacyjne. Posiada zdolność do
kontrolowania własnego ciała. Zaczyna łapać równowagę potrzebna do
samodzielnego siedzenia.
|
Zabawki typy akcja-reakcja
Układanki, w których po właściwym ułożeniu włączy
się sygnał dźwiękowy lub melodyjka.
|
7 miesiąc
|
Dziecko uczy się samodzielnie stawać, rozumie ciąg
przyczynowo-skutkowy.
|
Zabawki wymagające dopasowywania kształtów
|
8-10
miesiąc
|
Dziecko raczkuje po pokoju aż w końcu zacznie chodzić. Coraz
sprawniej posługuje się rączkami – przekłada zabawki z miejsca na miejsce,
ciągnie za sznurek.
|
Zabawki edukacyjne uczące słownictwa: kolory,
części ciała np. miś mówiący na głos część ciała w którą został dotknięty.
|
11-12
miesiąc
|
Sprawność dziecka pozwala na dopasowywanie kształtów, wkładanie mniejszych
przedmiotów do większych.
|
Zabawki nastawione na kształtowanie
umiejętności motorycznych.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz