Popularne posty

Praktyczne porady


Jak urządzić pokój dziecka?
Pokój dziecka powinien cechować się prostotą, porządkiem i pięknem. Dzięki nim maluch będzie czół się bezpiecznie i wygodnie w swoim świecie. Powtarzalność pewnych czynności podczas dnia, nosi w sobie znamiona „innego porządku” należącego do planu dnia. Mam tutaj na myśli tzw. rytuał dnia polegający m. in. na wykonywaniu tych samych czynności w konkretnym czasie i miejscu. Np. mycie zębów po posiłkach, sprzątanie po zabawie, czytanie bajki przed zaśnięciem. Tak rozumiany porządek pomoże Twojemu dziecku w kształtowaniu się poczucia estetyki, wrażliwości na piękno a wreszcie będzie kształtować osobowość oraz  charakter Twojej pociechy. Kiedy mamy uporządkowaną przestrzeń wokół siebie, łatwiej nam podejmować decyzje, planować. Przede wszystkim, to co uporządkowane, logiczne, znane należy do „oswojonej przestrzeni”.” Znana przestrzeń” jest bezpieczna. Dziecko od najmłodszych lat powinno być świadome, że przez swoje działania wpływa na tą „przestrzeń”. Dlatego warto angażować malca do pomagania w prostych czynnościach domowych do których m.in. zalicza się sprzątanie. Ważnym jest, aby młody właściciel pokoju czuł się jego posiadaczem, w tym celu możemy kupić kolorowe literki i powiesić napis na ścianie np. „Julka” w domyśle wiemy, że chodzi o to, że ten pokój należy do dziewczynki o imieniu Julka. Kiedy już uświadomiliśmy dziecko o tym, że ten pokój należy do niego, warto zadbać o to aby ta przestrzeń była funkcjonalna, bezpieczna, prosta w formie. Aby wszystko mogło mieć swoje miejsce należy zadbać o meble odpowiadające potrzebom Twojej pociechy. A więc mam tu na myśli odpowiednią wysokość szafek, komód czy regałów. Aby bez potrzeby niebezpiecznego wspinania się na stołki czy krzesła, dziecko mogło samodzielnie sięgnąć do najwyższej półki. Zadbajmy o to aby uchwyty od mebli nie stanowiły dodatkowego niebezpieczeństwa w trakcie zabawy. Wiele firm produkuje meble, które nie posiadają wystających uchwytów. Zamiast tego ich meble zostały wyposażone w otwory np. w kształcie gwiazdy czy serca, służące do otwierania drzwi lub szuflad. Pomocne podczas sprzątania okażą się poręczne kosze na zabawki, pufy w których można schować mnóstwo rzeczy oraz rozmaite półki .
Organizując  przestrzeń pokoju  Twojej pociechy należy pamiętać aby wyznaczyć trzy miejsca: do zabawy, do odpoczynku i do nauki.
Miejsce do zabawy powinno być tak urządzone aby nie zagrażało bezpieczeństwu. Żywe kolory dostarczą wiele bodźców do zabawy. W kąciku do zabawy przydałaby się tablica do pisania czy rysowania.  Przydałby się również miękki, kolorowy dywan, inspirujący do aktywności fizycznej oraz umysłowej. W naszym sklepie mamy spory wybór w zależności od preferencji i zainteresowań dziecka. Np. dywan „Ulica” marki IVI – dzięki niemu Twoje dziecko  może uczyć się zasad funkcjonowania ruchu drogowego. Dywan Designers Guild „Around The World” ilustrujący mapę świata z pewnością zaciekawi żądnych przygód małych odkrywców. 


 Dywan "Around The World"

dywan „Ulica” marki IVI 

Nudne klasyczne krzesła możesz zastąpił bezpiecznymi, wielofunkcyjnymi pufami m.in. takich Marek jak Haba lub Small World, które można wykorzystywać do leżenia, siedzenia oraz zabawy. Np. mogą się stać wyspami na oceanie lub pieczarą, którą zamieszkuje groźny smok. Oczywiście nawet miękki kosz na zabawki firmy Tree House może stać się przedmiotem do zabawy, można próbować do niego trafiać piłkami z różnych odległości.

                                  pufy z linii HCA marki SMALL WORLD

pufy różany ogród marki HABA


pufy marki HABA

W miejscu przeznaczonym na odpoczynek ustaw wygodny fotel. Proponuję aby było to miejsce w obrębie łóżka do spania, gdzie czytasz Twojej córce lub synowi bajki przed zaśnięciem. Fotel przyda się zarówno dziecku jak i Tobie, kiedy będziesz gościła w pokoju Twojego dziecka. Przestrzeń ta może być oddzielona od reszty za pomocą parawanu lub zasłony , sprawdzi się również łóżko z baldachimem. Oprócz łóżka do spania i fotela do wypoczynku, zadbaj o to aby w strefie wypoczynku umieścić nocny stolik z lampką lub oświetleniem naściennym w postaci kinkietu. Pamiętaj, że dzieci boją się ciemności więc łagodne oświetlenie, z funkcjonalnym włącznikiem w zasięgu ręki uspokoi Twoją pociechę, kiedy w środku nocy będzie potrzebowała pójść do łazienki lub zbudzi ją zły sen. W miejscu wypoczynku sprawdzą się kolory mniej absorbujące uwagę, polecamy jasne, pastelowe barwy oraz kolory sprzyjające odpoczynkowi.


Kinkiet w kształcie ryby marki HABA

Miejsce do nauki powinno być tak zorganizowane aby dobrać odpowiednie meble do wzrostu i potrzeb małego ucznia.
Kupując biurko powinniśmy zwrócić uwagę na szerokość blatu, możliwość regulacji wysokości, funkcjonalne i podręczne rozmieszczenie szuflad w obrębie tegoż mebla. Jeśli na biurku ma się znajdować komputer jego blat powinien być szeroki na 70 cm i długi na min. 140 cm. Na biurku powinny zmieścić się pojemniki na kredki, długopisy – podstawowe przybory, tak aby były w zasięgu ręki bez konieczności chowania ich do szuflad w trakcie pracy. Jeżeli mamy możliwość umieszczenia biurka w sąsiedztwie okna, zróbmy tak. Ponieważ światło dzienne jest najlepsze do pracy. Ponadto lekko uchylone okno dostarczy Świerzego powietrza niezwykle istotnego do pobudzenia pracy mózgu, który jest zmęczony. Pamiętajmy o tym aby światło zza okna padało w taki sposób by nie rzucało cienia w miejscu, gzie piszemy lub rysujemy. W przypadku osób praworęcznych światło powinno padać z lewej strony. Jeśli na biurku stoi komputer powinien być tak ustawiony względem oświetlenia naturalnego oraz sztucznego (lampki) aby nie odbijał światła co bardzo męczy oczy i utrudnia czytanie. Twarz siedzącego przed monitorem powinna znajdować się w odległości około 75 cm.




Kupując lampkę na biurko pamiętajmy, że światło używane podczas czytania powinno być lekko rozproszone, nie zapominajmy, o tym, że w trakcie nauki powinniśmy używać zarówno oświetlenia centralnego jak i punktowego w postaci lampki. Ponieważ oko męczy się kiedy jest poddawane kontrastom polegającym na patrzeniu w miejsca ciemne a potem oświetlone i na odwrót. Lampka na biurko powinna mieć możliwość regulacji jej wysokości oraz kąta padania światłą na powierzchnię blatu. Optymalną wysokością źródła światłą do pracy jest ok. 40 do 30 cm od blatu stołu czy biurka. Lampka powinna dokładnie oświetlać przestrzeń w której pracujemy (około 40 do 50% powierzchni biurka) ale nie powinna świecić na twarz pochylonego ucznia.
Wybierając krzesło do biurka zwróćmy uwagę na to czy posiada regulację wysokości siedziska oraz oparcia? Czy siedzisko jest na tyle głębokie aby kończyło się w tym miejscu, gdzie znajduje się  zagięcie nóg na wysokości kolan ? Czy krzesło/fotel jest odpowiednio wygodny, wyprofilowany?
Prawidłowa postawa przy biurku to taka, kiedy nasz kręgosłup a dokładnie odcinek lędźwiowy jest podparty pod kątem 90˚C do siedziska. Nogi uginają się (na zakończeniu siedziska) w kolanach pod kątem 90˚C. Stopy dotykają podłogi lub spoczywają na podnóżku pod kątem 90˚C. Ręce ułożone, tak aby łokcie były na takiej samej wysokości na jakiej zaczyna się blat biurka.


Oświetlenie pokoju dziecięcego

         Aby pokój dziecka był dobrze i funkcjonalnie oświetlony, należy zastanowić się nad codziennymi czynnościami Twojej pociechy, zamieszkującej pokój. Dlatego istotna jest informacja odpowiadająca na podstawowe 3 pytania. Jakie funkcje powinno pełnić oświetlenie? W jakim wieku jest dziecko dla którego urządzamy pokój? Jakie upodobania posiada właściciel pokoju? Pomoże nam to określić motyw przewodni cechujący cały wystrój oraz ułatwi nam dobór pożądanych akcesoriów czy różnego rodzaju tekstyliów.


Haba, lampa wisząca
Haba, lampa wisząca


Pokój powinien posiadać oświetlenie centralne (żyrandol, plafon). Dobrze kiedy posiada on włącznik z regulacją natężenia światła, dzięki któremu w zależności od pory dnia i wykonywanych czynności, będzie można dobrać odpowiednie oświetlenie. Do oświetlenia ogólnego dobrze nadają się żarówki "mleczne", ponieważ rozpraszają światło.

Haba, kinkiet
                                                  
Haba, kinkiet

         
              Kolejną formą oświetlenia jest kinkiet, mocowany na ścianie najczęściej w pobliżu łóżka – daje on słabe, rozproszone światło, najczęściej rozświetlające półmrok. Kinkiet powinien posiadać włącznik i wyłącznik umiejscowiony na kablu w zasięgu ręki dziecka, które w prosty i intuicyjny sposób, z leżącej pozycji, będzie mogło włączyć światło w razie potrzeby. Kinkiety m.in. sprawdzają się w sytuacji, kiedy dziecko boi się zasypiać w ciemnościach lub gdy w nocy wstaje aby pójść do łazienki.

         Następną formą oświetlenia są lampki nocne w odróżnieniu od tych używanych do oświetlenia biurka, powinny dawać miękkie i słabe światło. Lampki nocne z reguły umieszczane są na nocnych stolikach lub szafkach znajdujących się na wyciągnięcie ręki w pobliżu łóżka. Kiedy dziecko ma problem z zasypianiem lub cierpi na ADHD (nadpobudliwość psychoruchową) czy bezsenność dobrze jest umieścić ruchomą lampkę nocną w zasięgu jego wzroku. Może to być np. lampka-akwarium, w której dwa walce obracają się w przeciwnym kierunku co w efekcie daje wrażenie płynięcia rybek. Do lampek i kinkietów lepiej wybrać energooszczędne źródło światła, które nie nagrzewa się tak mocno jak zwykła żarówka. Należy również pamiętać o tym, że do wypoczynku, gry i zabawy najlepiej stosować świetlówki o ciepłych barwach światła (2700 - 3000 K). Wskaźnik oddawania kolorów do takich celów, przy ciepłej barwie światła, wystarcza rzędu 60-80%.


Haba, lampka nocna



Haba, lampka nocna
                               
      Kiedy pokój zamieszkuje uczeń należy skupić się na odpowiednim dobraniu oświetlenia jego miejsca pracy – biurka. Lampa na biurko powinna służyć jako oświetlenie dodatkowe. Światło w przypadku praworęcznego dziecka powinno padać z lewej strony, tak aby nie tworzyło cienia i właściwie oświetlało miejsce do pracy. Z tego samego powodu nie powinno się umieszczać oświetlenia, które będzie rzucało promień zza pleców dziecka. Lampka powinna mieć długie, dające się łatwo regulować ramię. Lampka powinna być wyposażona w nieprzezroczysty abażur, tak aby światło nie ulegało rozproszeniu.  Najlepiej aby blat był jasny i matowy, śliskie powierzchnie odbijają światło przez co męczą wzrok. Jeżeli na biurku znajduje się monitor komputera, najlepiej aby stał tyłem lub bokiem do źródła światła aby nie odbijało się ono wówczas od powierzchni ekranu i nie męczyło niepotrzebnie wzroku. Źródło światła powinno być umiejscowione na wysokości ok. 35 cm nad płaszczyzną biurka, w odległości ok. 40 cm począwszy od krawędzi biurka, a skończywszy na zasadniczym miejscu pracy. Promień światła powinien oświetlać całą centralną część biurka. Należy pamiętać, że wzrok bardziej się męczy kiedy napotyka na duże kontrasty świetlne, dlatego lampka na biurko nie powinna być jedynym rodzajem oświetlenia używanym podczas nauki! Do pracy i czytania powinno się stosować świetlówki o chłodnej barwie światła (4000 - 6500 K) i wskaźniku oddawania kolorów ponad 80%. Najbardziej zbliżone do światła dziennego jest światło halogenowe. Żarówki o chłodniejszej temperaturze barwowej są korzystniejsze do pracy, ponieważ stymuluje do pracy, pobudza i nie męczy wzroku. Światło ciepłe natomiast obniża koncentrację, sprzyja rozluźnieniu i usypianiu. 


Haba, lampka biurkowa
   





Haba, lampka biurkowa
     Urządzając pokój dziecka pamiętajmy o tym, że światło będzie miało  wpływ na rozwój dziecka, jego nastrój oraz samopoczucie. Dobrze oświetlone miejsce pracy pomoże Twojej pociesze w koncentrowaniu się, a w efekcie w przyswajaniu wiedzy, ponieważ łatwiej będzie się skupić dziecku na zgłębianym przez niego temacie.



Kolory i wzory w pokoju dziecka czyli tapeta w roli głównej

      Tapety od pewnego czasu przeżywają swój renesans - bogactwo rodzajów, wzorów i barw otwiera wiele możliwości aranżacji choć czasem może przyprawić o zawrót głowy. Nie dotyczy to jedynie produktów dedykowanych dla dorosłych. Podobne zjawisko obserwujemy także w przypadku tapet przeznaczonych do dziecięcych pokojów. Producenci tworzą specjalne kolekcje dla najmłodszych, które zachwycają pomysłowymi wzorami dopasowanymi do zainteresowań i wieku.
    Przy wyborze tapety do pokoju naszej pociechy, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, takich jak przeznaczenie produktu, motyw oraz kolorystyka. Decyzja dotycząca rodzaju tworzywa z jakiego wykonana jest tapeta w pewnej mierze zależy od indywidualnego podejścia. Tapety papierowe w większości przypadków kuszą korzystną ceną jednak należy mieć świadomość, że są one najmniej trwałe i odporne na dziecięce zabawy. Sprawdzą się w przypadku kiedy zamierzamy bardzo często zmieniać aranżację pomieszczenia. Jeżeli jednak zależy nam na produkcie dostosowanym do aktywności i trybu życia  najmłodszych, warto przyjrzeć się tapetom wykonanym na podłożu winylowym czy lateksowym. Ich głównym atutem jest możliwość zmywania śladów i ubrudzeń (odporne na wodę) oraz duża trwałość. Warto też wspomnieć, że istnieją na rynku tapety, których odporność na ogień jest wysoka, dlatego warto się zastanowić o wszystkich naszych potrzebach, aspektach i możliwościach wyboru - zanim go dokonamy. Wśród producentów tego typu tapet na uwagę zasługuje holenderska firma Eijffinger, a dokładnie kolekcja Hits for Kids. Wspomniana wyżej jakość i trwałość tapet stanowi ich niewątpliwą, ale nie jedyną zaletę. Motywy  oraz kolorystyka, pojawiające się na tapetach zostały świetnie dopasowane do wieku i upodobań dzieci, dzięki czemu każdy milusiński znajdzie coś dla siebie.

Modne kolory i wzory przeznaczone do pokojów dziecięcych ożywią pomieszczenie i pomogą stworzyć młodzieżowy klimat.

kolekcja Hits for Kids

Łączenie wzorów i barw nie jest trudne ponieważ do każdej tapety dopasowany został odpowiedni border, dzięki czemu nie grozi nam stylistyczna pomyłka. 


kolekcja Hits for Kids

Coś dla miłośników Rocka!Taka tapeta nada wnętrzu klimat i styl odpowiedni dla młodego fana muzyki. 


kolekcja Hits for Kids

Delikatne wzory i pastelowa kolorystyka pięknie komponują się z jasnymi meblami. W sam raz dla młodej elegantki.


kolekcja Hits for Kids

Wśród różnorodności motywów i stylów nie mogło zabraknąć piłki nożnej. Każdy młodzieniec, który interesuje się footballem, świetnie odnajdzie się w tak urządzonym pokoju. 


kolekcja Hits for Kids

Jak stworzyć ogród w domu? Firma Eijffinger posiada w swojej ofercie tapety, które pozwolą odmienić pokój naszej pociechy. Motyw drzewa nie tylko bajecznie wygląda ale także optycznie powiększa przestrzeń, nadając jej nowy wymiar.



kolekcja Hits for Kids

Jak wybrać odpowiednią kołdrę?

       Jakość snu jest bardzo ważna, ponieważ sposób w jaki odpoczywamy w nocy owocuje naszą efektywnością oraz samopoczuciem w czasie dnia. Dlatego stwierdzamy, że przysłowie „Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz.” – jest zasadne w omawianym przez nas temacie.

Czym kierować się przy doborze kołdry?
1)    Masą ciała. Ludzie szczuplejsi na ogół potrzebują wyższej izolacji ciepła, dlatego poleca się im cieplejsze kołdry. Natomiast ludzie o większej tuszy z reguły będą się czuli optymalnie pod kołdrą lżejszą.
2)    Temperatura panująca w sypialni. Im wyższą temperaturę utrzymujemy w sypialni, tym lżejsza powinna być kołdra pod która śpimy. I na odwrót. Najbardziej odpowiednia temperatura pomieszczeń w których śpimy to 14˚C- 18˚C. Natomiast wilgotność powietrza podczas snu, powinna być utrzymana na poziomie 40-60%.
3)    Wymiary łóżka na którym śpimy. Kołdra nie powinna być mniejsza niż powierzchnia materaca, ewentualnie jej brzegi mogą wystawać poza materac.
4)    Czy śpimy sami czy we dwoje? Nawet kiedy śpimy na tak zwanym łóżku małżeńskim polecamy zakupienie dwóch oddzielnych kołder, zapobiega się wtedy zabieraniu kołdry przez współtowarzysza snu.
5)    Czy mamy tendencję do nadmiernego pocenia się podczas snu? Jeśli tak warto zastanowić się nad kołdrami wykonanymi z wełny lub gęsiego puchu.
Owcze runo ma nie tylko doskonałe właściwości izolacyjne i wentylacyjne, wchłania także pot. Dzięki lanolinie, chroni włókno przed wnikaniem drobnoustrojów, zabrudzeniem, ponadto zawarta w włóknie lanolina - ułatwia czyszczenie. Taka kołdra nie przyciąga kurzu – pożywki dla roztoczy, dlatego zaleca się ją alergikom.  Należy pamiętać, że kołdry z wełny i pierza wymagają częstego wietrzenia. Wełna posiada także dobroczynne właściwości zdrowotne, pomaga przy takich dolegliwościach jak: choroby reumatyczne, zaburzenia krążenia, łagodzi bóle pourazowe i nerwobóle oraz bóle stawów.
Wypełnienie kołdry w postaci gęsiego puchu zalecane jest dla osób, które nadmiernie się pocą podczas snu ale również cierpią na dolegliwości reumatyczne. Puch pochłania wilgoć, nie tracąc przy tym swoich grzewczych właściwości. Pościel z puchu należy często wietrzyć, najlepiej na strychu w miejscu przewiewnym i osłoniętym od działania promieni słonecznych. Nie wolno również kołder puchowych wietrzyć na mrozie oraz w czasie deszczu! Taką kołdrę należy często strzepywać tak aby nie dopuścić do zbijania się puchu. Kołdra powinna być przeszyta w kwadraty, romby lub inne figury geometryczne. Dzięki temu powinny powstać osobne komory o powierzchni nie większej niż 25 cm. Przeszycia te zapobiegają przemieszczaniu się wsypu kołdry i zbieganiem się wsypu do jednego rogu.
Innym syntetycznym materiałem o właściwościach higroskopijnych jest TENCEL. Włókno to powstało z celulozy drzewnej – najczęściej bukowej. Materiał w 100% biodegradowalny. Przeznaczony także dla alergików. Włókno TENCEL jest bardzo chłonne – absorbuje wilgoć odprowadzając ja na zewnątrz by tym samym nie dopuścić do przegrzania organizmu. Ponadto włókno TENCEL jest, sprężyste, lekkie. Tkanina wykonana z TENCEL jest delikatna jak jedwab, mocna jak poliester, chłodna jak len, ciepła jak wełna i posiada większą chłonność od bawełny.


4) Czy jesteśmy alergikami? Jeśli tak, ważną informacją jest odpowiedź na pytanie: na jakiego rodzaju alergię cierpimy. Niektórzy bowiem nie mogą spać pod wełnianą kołdrą, którą wcześniej zalecaliśmy dla alergików. Wtedy pozostaje nam zakup kołdry syntetycznej, którą będzie można prać w wysokiej temperaturze 90˚C, ponieważ wtedy zabijane są roztocza. Kołdry z włókna syntetycznego posiadają konkurencyjna cenę, można je wielokrotnie prać, są produktami trwałymi i łatwymi w utrzymaniu czystości, są odporne na długotrwałe użytkowanie, są miękkie, puszyste i sprężyste, posiadają wysoką izolacje termiczną, nie powoduja reakcji alergicznych. Najczęściej stosowanymi wypełnieniami w syntetycznych poduszkach są 1) włókniny 2) granulki poliestrowe oraz silikonowe.
5) Na jaki okres kołdra ma nam posłużyć? W zależności od właściwości grzewczych oraz stopnia wypełnienia kołdry dzielimy na 4 kategorie:
v  Kołdra letnia, z małą ilością wypełnienia, zalecana dla osób preferujących lekkie okrycie i śpiących w bardzo ciepłych pomieszczeniach.
v  Kołdra całoroczna, uniwersalna, w całości jest przepikowana – między materiałami pokrycia znajduje się przeszyte wypełnienie.
v  Kołdra DUO, określana mianem zimowej lub podwójnej. Składa się z dwóch połączonych na stałe (zszytych) –wypełnień, rozdzielonych powietrzną komorą. Posiada lepszą od normalnej kołdry izolację cieplną.
v  Kołdra cztery pory roku, składa się z dwóch odrębnych(rozpinanych) kołder różnej grubości, mogą być one użytkowane razem lub osobno. Cieńsza kołdra może być używana w letniej porze. Grubsza natomiast w okresie przejściowym wiosennym i jesiennym. Kiedy zepniemy obie kołdry otrzymamy bardzo ciepłą, zimową kołdrę, która posiada dodatkowy izolator w postaci poduszki powietrza umieszczonej pomiędzy obiema warstwami.

Dobór poduszki i materaca
Zasadą jest, że osoby o węższych ramionach potrzebują poduszkę niższą niż osoby o szerokich ramionach. Najkorzystniej dla kręgosłupa jest wybierać poduszki o rozmiarach 50x70 cm lub 40x80 cm, ponieważ taka wielkość pozwala na odpowiednie podparcie kręgosłupa. Przy większych rozmiarach poduszek kładziemy na nich także ramiona, co w efekcie powoduje wykrzywienie kręgosłupa i poranne bóle w karku. Na właściwie dobranej poduszce powinna leżeć tylko głowa wraz z odcinkiem szyjnym, podparta w taki sposób aby cały kręgosłup był prosty jak ma to miejsce na modelu szkieletu, znajdującego się w sali od biologii (zachowując prosty odcinek szyjny kręgosłupa). Poduszkę najlepiej dobrać do szerokości naszego barku.

Poduszki w zależności od tego z jakich surowców zostały wykonane,należy wymieniać częściej niż kołdry t.j. raz na 2-5 lat. Kołdry należy wymieniać co 5-7 lat. Powodem dla którego ta częstotliwość wymiany jest większa, jest fakt, że głowa bardziej się poci podczas snu. Można oczywiście i należy prać pościel ale trzeba pamiętać, że każde kolejne pranie skraca jej żywotność.

Kiedy robisz zakupy poszukaj etykiety informującej o znaku bezpieczeństwa. Znak OEKO-TEX® potwierdza, że dany produkt został przebadany przez niezależny instytut badawczy, uzyskując pozytywne wyniki. Produkt został sprawdzony pod kątem 100 istotnych dla zdrowia parametrów. Tekstylia oznakowane OEKO-TEX® spełniają wszystkie wymagania humanoekologiczne, są bezpieczne i wolne od substancji szkodliwych.



Zabawa czyli przygotowanie do życia

Choć zabawa z punktu widzenia dziecka jest swobodną, spontaniczną i nie służy zupełnie niczemu, to okazuje się, że pełni ona o wiele bardziej poważniejszą funkcję, niż można by na jej temat sądzić! Proces zabawy wpływa bowiem na rozwój dziecka, ponieważ dzięki niej aktywowany jest układ motoryczny, inteligencja, emocjonalność oraz logiczne myślenie. Dzięki zabawie dziecko uczy się: spostrzegać, zapamiętywać, wyciągać wnioski, zapoznaje się z pojęciami, wielkościami, kształtami czy liczbami. Zabawa skłania do podejmowania takich czynności jak praca oraz aktywność społeczna. Poprzez zabawę dziecko wypowiada swoje uczucia, pragnienia, dążenia. Dzięki zabawie następuje poznawanie realnego świata oraz rządzących w nim reguł. Zabawa usprawnia poszczególne części ciała, pomaga rozwijać fantazję i kształtuje inteligencję oraz aparat psychiczny jednostki. Podczas pozornego układania klocków dziecko opanowuje technikę: planowania procesu pracy, racjonalnie wykorzystuje materiał, uczy się logicznego myślenia oraz jak radzić sobie z niepowodzeniami i napotkanymi trudnościami, nabiera wytrwałości. Przede wszystkim  zabawa daje dziecku możliwość zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu. Dzięki temu, że podczas zabawy dziecko w swobodny sposób wyraża siebie, dochodzi do swoistego katharsis – oczyszczenia, ponieważ rozładowywane są napięcia emocjonalne, dlatego psycholodzy doceniają jej terapeutyczne walory.
 Śmiało możemy stwierdzić, że zabawa jest sposobem działania prowadzącym do świata dorosłych. Owa aktywność z jaką wiąże się zabawa, ma istotny wpływ na rozwój: psychomotoryczny, percepcyjny, intelektualny oraz estetyczny.
Poniżej w tabeli zostały zaprezentowane etapy rozwoju niemowlęcia z propozycjami zabawek adekwatnych do wieku dziecka.

Miesiąc 
życia
Rozwój dziecka
Proponowane zabawki
1 miesiąc
Dziecko widzi niewyraźnie, obraz jest zamazany. Uczy się kontrolować ruchy głowy, tułowia, rąk i nóg. Niemowlak jest wrażliwy na dźwięk.
           Pozytywki
           Karuzele
      Najlepiej niech wisi, dźwięczy, rusza się, gra.
2 miesiąc
Dziecko potrafi zlokalizować źródło dźwięku oprócz tego wyłaniającego się zza jego pleców. Rozpoznaje chronologię zdarzeń.
          Maty edukacyjne
     Zabawki z delikatnymi światłami, muzyką – dające się powiesić nad główą.
3 miesiąc
Dziecko rozpoznaje rodziców. Widzi następstwa wykonywanych przez siebie czynności np. że po dotknięciu wydobywa się dźwięk. Opanowuje umiejętność chwytania.
           Grające pluszowe zabawki
          Grzechotki dające się łatwo trzymać w dłoni na kółku lub patyku.
4 miesiąc
Dziecko na widok znajomych osób popiskuje oraz śmieje się.
         Zabawki o wielu różnorodnych powierzchniach, fakturach, kolorach – pomogą one wypracować sprawność rączek.
5 miesiąc
Dziecko widzi już dość wyraźnie kształty i kolory, zauważa istnienie procesu przyczynowo-skutkowego.
          Zabawki z lusterkiem
           Zabawki, które trzeba poruszyć by zaczęły grać
6 miesiąc
Dziecko ćwiczy umiejętności koordynacyjne. Posiada zdolność do kontrolowania własnego ciała. Zaczyna łapać równowagę potrzebna do samodzielnego siedzenia.
           Zabawki typy akcja-reakcja
          Układanki, w których po właściwym ułożeniu włączy się sygnał dźwiękowy lub melodyjka.
7 miesiąc
Dziecko uczy się samodzielnie stawać, rozumie ciąg przyczynowo-skutkowy.
           Zabawki wymagające dopasowywania kształtów
8-10 
miesiąc
Dziecko raczkuje po pokoju aż w końcu zacznie chodzić. Coraz sprawniej posługuje się rączkami – przekłada zabawki z miejsca na miejsce, ciągnie za sznurek.
          Zabawki edukacyjne uczące słownictwa: kolory, części ciała np. miś mówiący na głos część ciała w którą został dotknięty.
11-12 
miesiąc
Sprawność dziecka pozwala na dopasowywanie kształtów, wkładanie mniejszych przedmiotów do większych.
         Zabawki nastawione na kształtowanie umiejętności motorycznych.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz